Agile opleiding 15 May 2018

Agile opleiding 15 May 2018

Opstaan, klaarmaken, onderweg, start van de werkdag: met z’n allen naar de grote vergaderzaal voor onze eerste Agile opleiding door Damien en Jan: twee experten wat Agile en Scrum betreft met elk hun ervaringen om te delen. Hieronder de agenda van de tweedaagse opleiding:

DAG 1

Check-in Persona exercise

stel jezelf voor aan de hand van een tekening en vertel wie je bent, wat jouw achtergrond is, wat je al weet rond Agile en wat je verwacht van de opleiding.

Persona

product Backlog + Sprint Backlog

We passen de theorie onmiddellijk toe. De opleiding wordt gegeven volgens de Scrum-methode gedurende 4 Sprints (4 halve dagen). Via de Product Backlog wordt de agenda/leerstof voorgesteld adhv topics mbt Agile en Scrum en genoteerd op post-its. Elke post-it is een Story. Via de Product Backlog kunnen er nog topics/vragen aangevuld worden voor de komende dagen. In groep wordt de Sprint Backlog bepaald voor de komende sprint/voormiddag. De theorie wordt heel tastbaar door de leerstof op deze manier te brengen.

The agile umbrella

Agile manifesto

The Go Game

The Go Game is een heel eenvoudig spel. Toch merken we dat het een tijdje duurt vooraleer we het spel onder de knie krijgen. Scrum is ook simpel, maar het duurt ook enkele sprints om het onder de knie te hebben. (Scrum is Simple. Doing Scrum is Hard.)

Scrum values

Wie volgens de Scrum methode werkt, houdt steeds de vijf Scrum waarden in gedachten: focus, courage, openness, commitment en respect. Ervaren teams hebben het framework niet meer nodig, maar werken enkel op basis van de waarden.

Scrum values

Scrum ball game

Met zijn allen naar buiten voor de ball game! We splitsen de groep op in 2 teams waarbij we per team zoveel mogelijk punten moeten scoren gedurende 5 sprints.
De regels zijn eenvoudig: iedereen moet deelnemen, de bal moet ‘airtime’ hebben, de bal mag niet doorgegeven worden aan je buur en je scoort een punt wanneer de bal terug bij de start is. Na 3 minuten brainstormen met het team kunnen we starten aan de eerste sprint. Na elke sprint hebben we 1 minuut om te evalueren en bij te sturen. Best spannend! De eerste sprints zijn chaotisch en druk. Vanaf sprint 3 wordt het heel rustig en gaan de scores omhoog. Na het spel wordt de link met Scrum duidelijk. Er zijn een aantal sprints nodig om het ritme (# stories per sprint) van het team te bepalen. Na elke wijziging in het team zullen er opnieuw een aantal sprints nodig zijn om de balans in het team terug te vinden.

Scrum ballgame 1
Scrum ballgame 2

Scrum framework

Een theoretisch stuk mbt de rollen, artefacts en events binnen Scrum.

Scrum framework

Dag 2

Lego Serious Play:

De groep wordt opgedeeld in twee Scrum teams. Elk team krijgt een doos Lego en een Product Owner (PO) toegewezen die na wat doorvragen kan uitleggen wat hij precies wil: een huis met twee vensters, een deur, een dak, genoeg lichtinval, een garage of carport, een tuin en liefst een zwembad dat groter is dan dat van de buren.
Met deze wensen kunnen we aan de slag. We beginnen met de User Story Mapping. Elke stap in het proces wordt op een post-it genoteerd en kleven we chronologisch na elkaar. We delen al deze post-its op in een viertal high level categorieën: plan, huis, carport, tuin + zwembad. Het resultaat is de Happy flow van alle taken die we moeten uitvoeren om het project op te leveren volgens de wensen van de PO. Maar er zijn natuurlijk beperkingen: we hebben maar vier sprints en ons bouwmateriaal is beperkt. Daarom bepalen we de cruciale taken om zo het Minimum Viable Product (MVP) vast te leggen. Dat is het basisproduct zonder toeters of bellen in ons geval een tril bestendig huis met dak. Doordat de meest essentiële zaken hierin inbegrepen zijn, weten we veel sneller dan bij het traditionele watervalmodel of ons project haalbaar is. Indien er na het bouwen van het MVP nog tijd en bouwblokken overblijven, kunnen we weer een aantal taken van de happy flow toevoegen (=flesh on the bones).

Hierna bepalen we de definition of done. Dat zijn de criteria waaraan ons Product Increment moet voldoen aan het einde van elke sprint: namelijk slagen voor de triltest en de goedkeuring van de PO.

Nu we de user stories en de definition of done vastgelegd hebben, kunnen we beginnen aan onze sprints. Bij elke sprint neemt iemand van het Development Team de rol van Scrum Master op zich. We beginnen elke sprint met de sprint planning.

Dat is een overlegmoment met iedereen van het development team inclusief de scrum master en de product owner. We leggen vast wat we tijdens de sprint zullen bouwen en beschrijven per story wat er precies moet gebeuren (bvb hoeveel blokken er waar moeten komen). Doordat we hier op voorhand en in overleg met de PO over nadenken, kunnen we tijdens de sprint efficiënter werken. De stories voor deze sprint worden door het team in volgorde van prioriteit in de sprint backlog geplaatst. Na de planning starten we de werken.

Sprint backlog

De scrum master faciliteert de events zoals de sprint planning, de daily scrum, de sprint review en de retrospective. De sprint eindigt met de sprint review (=demo) waarbij we het reeds afgewerkte deel van het huis voorstellen aan de PO. De kans is groot dat de prioriteiten of de wensen van de product owner tijdens het project veranderen. Doordat we iteratief werken kunnen we hier aan het begin van elke sprint op inspelen. Een groot voordeel ten opzichte van het watervalmodel waarbij de requirements aan het begin van het project vastgelegd worden en daarna eigenlijk niet meer kunnen wijzigen.

Ten slotte houden we een sprint retrospective waarin we terugblikken op de sprint en vaststellen wat goed en wat minder goed ging hierdoor kunnen we bij de volgende sprint vlotter werken. Ook hier merken we dat er een aantal sprints nodig zijn om vlot te werken als team. Na vier sprints hebben beide teams een huis gebouwd met carport en zwembad. Hoera!

Agile workshop team